چون ما مرجع تخصصی هستیم

با کاشی چینی و سرامیک آشنا شوید

کاشی چینی، سرامیکی یا معمولی را می توان یکی از مصالحی دانست که برای پوشش سقف، کف و یا دیوار ها استفاده می شود. این محصول با استفاده از مواد مختلفی تولید می شود و دارای انواع بسیار زیادی است. این محصول نازک و با مقاومت بالا با استفاده از سنگ، مواد عایق مانند پشم سنگ و یا مواد معدنی یا حتی شیشه تولید می شود و دارای انواع مختلفی است. ریشه کلمه Tile که در انگلیسی مترادف کاشی است از کلمه Tuile فرانسوی گرفته شده است که خود این کلمه نیز از کلمه رومی Tegula گرفته شده است و به معنای کاشی های خشتی قدیمی است که با استفاده از آتش پخته می شد. کاشی کاری سنتی یا کاشی کاری ایرانی امروزه به یکی از بهترین انواع کاشی کاری تبدیل شده است. از کاشی بدنه، سرامیک کف و سرامیک بدنه در بسیاری از محیط ها استفاده می شود.

کاشی به طور کلی با استفاده از مواد مختلفی تولید می شود که برای مثال می توان به چوب پنبه و غیره اشاره نمود. همچنین سنگ های گرانیتی نیز در تولید انواع کاشی دارای اهمیت بسیار زیادی هستند. در این مقاله شما را با انواع کاشی چینی و سرامیک آشنا خواهیم کرد که می توانند برای استفاده های روزمره کارایی بسیار بالایی داشته باشند. همچنین شما را با ویژگی های این محصول آشنا خواهیم ساخت.

آیا کاشی چینی و سرامیک یک محصول مشترک هستند؟

کاشی سرامیک و پرسلن : آیا رقابتی مابین پرسلن و کاشی سرامیک وجود دارد؟ پرسلن و کاشی سرامیک دو واژه ای هستند که معمولا در کنار هم مورد استفاده قرار می گیرند و در واقع به گونه ای این دو کلمه مورد استفاده بوده اند که گویی یک کلمه اند اما آیا واقعا این مسئله واقعیت دارد؟ این در حالی است که فروشندگان همواره قصد دارند با توجیه برتری سرامیک، ویژگی های برتر این محصول را شرح دهند تا قیمت بالاتر سرامیک از کاشی را توجیه کنند اما آیا واقعا تفاوتی مابین کاشی و سرامیک وجود دارد؟ در ادامه شما را با مهم ترین نکات در انتخاب چینی و سرامیک آشنا خواهیم کرد.

آیا کاشی چینی و سرامیک یک محصول مشترک هستند؟

مبانی شناخت کاشی های چینی و سرامیکی

همانطور که مشخص است، کاشی چینی و کاشی سرامیکی دارای تفاوت های مختلفی هستند و نوع موارد استفاده آن ها دارای تفاوت هایی با یکدیگر می باشد. از این روی باید با شناخت خوبی که از یک کاشی یا سرامیک دارید، از این محصولات استفاده کنید. به طور کلی می توان گفت که کاشی های چینی نسبت به کاشی سرامیکی دارای مقاومت بیشتری در برابر نفوذ آب هستند و از این روی می توان از این محصول استفاده کرد.

طبق گفته های گروه های صنعتی که در زمینه استاندارد و بررسی کاشی و سرامیک در حال فعالیت هستند، کاشی سرامیکی به این دلیل که توانایی کنترل آب را دارد می تواند در بسیاری از محیط ها گزینه ای مناسب تر به شمار رود. همچنین سازمان های استاندارد دیگر، کاشی چینی را به این دلیل که دارای سطوح صاف، دانه های ریز و برخی دیگر از مشکلات می دانند. از همین روی تعریف های مختلفی در زمینه استانداردهای کاشی چینی و کاشی سرامیک عنوان می شود.

 چینی و سرامیک هر دو دسته بندی انواع کاشی قرار می گیرند. در واقع جنس اصلی و متریال ساخت مانند هم است و به همین دلیل گاها کلمه کاشی از پیشوند کاشی سرامیکی و یا کاشی چینی حذف می شود. همچنین چینی خود نوع خاصی از سرامیک است که در دسته بندی انواع کاشی قرار می گیرد. عموما مردم انواع کاشی سرامیک و کاشی چینی را در بازار به عنوان سرامیک می شناسند که نشان دهنده نوع و طرح کلی آن است.

کاشی های چینی نسبت به کاشی های سرامیکی جذب آب کمتری دارند و از همین روی می توانند گزینه ای مطلوب به شمار روند. استاندارد کاشی چینی توسط انجمن ASTM در بخش C373 به این صورت تعریف شده است : یک کاشی چینی حرارت لازم را می بیند تا عاری از هرگونه رطوبت باشد و وزن می شود. سپس برای 24 ساعت در آب غرق می شود و پس از آن که از آب خارج شد، بار دیگر وزن آن سنجیده می شود. در صورتی که این کاشی کمتر از یک درصد وزن اول سنگین شده باشد، به عنوان کاشی چینی شناخته می شود.

کاشی های چینی به این دلیل که اکسترود می شوند، اصلاح شده، ناخالصی کمتری دارند و در بیشتر اوقات نسبت به کاشی سرامیک دارای مقادیر بیشتری از کائولون هستند. کاشی چینی از کوارتز، فلدسپار و خاک رس تشکیل شده است و در کوره هایی با دمای 1200 تا 1400 درجه سانتی گراد پخته می شوند. اما از آن جایی که بسیاری از انواع کاشی سرامیکی نیز دارای همین مشخصات هستند، وجه تمایز میان کاشی سرامیک و کاشی چینی، در میزان جذب رطوبت و آب است.

تا سال 2008 بسیاری از گروه های تولیدی، تمایزی میان کاشی سرامیک و کاشی چینی نمی دیدند و همین امر سبب بروز مشکلات زیادی شده بود. تا اینکه در این سال شورای عالی تولید کاشی آمریکای شمالی TCNA و انجمن تولید کنندگان کاشی آمریکا CTDA به توافق رسیدند که یک سازمان ثالث تحت نظارت هر دو انجمن تاسیس کنند که مجوز تولید چینی را ارائه دهد. PTCA نام این سازمان نهاده شد که می تواند مجوز کاشی چینی را به محصولات چینی ارائه دهد و همچنین مجوز این شرکت برای تشخیص کاشی چینی از کاشی سرامیکی لازم است.

PTCA تعریف خود را از کاشی چینی، به طور خاصی ارائه کرده است و شرکت هایی که می خواهند مجوز تولید کاشی چینی را دریافت کنند، باید هر ساله 5 نمونه از محصولات خود را برای این سازمان ارسال کنند تا طبق استاندارد ASTM C373 مورد بررسی قرار گیرد و آزمایش شود. در صورتی که طبق گفته این سازمان، کاشی های ارسال شده مقاومت بالایی در برابر رطوبت و آب داشت. می تواند استاندارد کاشی چینی را دریافت نماید. تاکنون 28 شرکت آمریکایی موفق به دریافت این استاندارد از این سازمان شده اند.

مبانی شناخت کاشی های چینی و سرامیکی

 تعیین اصالت کاشی چینی

زمانی که PTCA کار خود را شروع کرد. متوجه شد که استاندارد تولید کاشی چینی، تنها به معیار جذب آب خاتمه پیدا نمی کند و در واقع استاندارد ها و پارامترهای بسیار زیادی ددر این زمینه وجود دارد که یک شرکت در تولید محصولات خود باید به آن ها اهمیت دهد. همچنین این شرکت متوجه شد بسیاری از محصولاتی که وارد بازار ایالات متحده آمریکا می شوند، اصلا به عنوان یک کاشی چینی استاندارد نیستند!

یکی از آزمایش هایی که توسط TCNA برای 1466 کاشی چینی انجام داده شد، نتایج آزمایش بسیار جالب بود. این کاشی ها برای معیار جذب آب مورد تست و آزمایش قرار گرفتند و مشخص شد که این نمونه های کاشی چینی استاندارد، در واقع اصلا چینی نیستند بلکه یک لایه نازک از چینی دارند. 23 درصد از این کاشی ها یعنی حدود 336 مورد از آن ها که برچسب کاشی چینی را نیز دریافت کرده بودند، تا حدود سه درصد آب به خود جذب کرده بودند که در واقع استاندارد آن تا کمتر از یک درصد از وزن کل کاشی است که این نتایج در عین شگفت آوری، بسیار نگران کننده بود.

پس از این آزمایش، PTCA وارد عمل شد تا انواع کاشی هایی که از مرز وارد ایالات متحده آمریکا می شود را مورد آزمایش کاشی چینی قرار دهد. این در حالی است که این سازمان به دلیل اینکه یک سازمان خود مختار است، امکانات لازم برای بررسی تمامی کاشی های خارجی را نداشته و از همین روی مشکلات بسیاری در این زمینه وجود دارد.

در حال حاضر در ایالات متحده آمریکا انواع کاشی چینی با علامت PTCA در بازار عرضه می شوند و این در حالی است که این علامت در حال تغییر در بازه های زمانی مشخص است و همچنین برخی از شرکت های متقلب با جعل این علامت، محصولات خود را در بازار عرضه می کنند. تنها راه اطمینان برای خرید کاشی چینی را می توان چک کردن بانک اطلاعاتی PTCA دانست.

تعریف دقیق تر چینی در برابر سرامیک از زبان سازمان استاندارد آمریکا

تنها کاری که PTCA انجام می دهد، بررسی کردن میزان مقاومت کاشی چینی در برابر آب است و این در حالی است که سازمان ANSI یا سازمان استاندارد ایالات متحده آمریکا تعریف دقیق تری از کاشی چینی و سرامیک را ارائه داده است. طبق استاندارد A137.1 سازمان استاندارد آمریکا، کاشی چینی، محصولی تولید شده تحت فشار با استفاده از قطعات ریز چینی است که ظاهری صاف ولی با دانه های ریز داشته باشد. نکته قابل توجه این است که ANSI در تعریف خود به استاندارد جذب رطوبت C373 نیز اشاره کرده است.

تعریف دقیق تر چینی در برابر سرامیک از زبان سازمان استاندارد آمریکا

کاربرد کاشی سرامیک چینی

کاربرد کاشی سرامیک بیشتر در محیط های داخلی است و شرکت های کاشی سازی توصیه می دهند که از کاشی چینی در نمای بیرونی و محیط های باز استفاده شود. به طور کلی بهتر است که کاشی کاری کاشی چینی را به کسانی بسپارید که در این زمینه مهارت بیشتری دارند. همچنین به جای کاشی چینی برای کف می توانید از سنگ بتونی و مرمر نیز استفاده کنید. به طور کلی از نظر عمومی کاشی سرامیک و چینی جایی برای محیط بیرون ندارند و بهتر است که صرفا در محیط داخل استفاده شوند.

آنچه که بیشتر کارشناسان امر با هم توافق دارند، عدم استفاده از کاشی در محیط های بیرونی است. کاشی چینی و کاشی سرامیک برای محیط داخلی طراحی و تولید شده اند و بهتر است که در محیط های داخلی به کار برده شوند. مقاومت کاشی در برابر شرایط آب و هوایی پایدار نیست و در صورتی که محل زندگی شما در زمستان یخبندان می شود، احتمال آن که در اولین یخ زدایی هر سال کاشی های نما خرد شوند بسیار بالاست.

رتبه بندی کاشی سرامیک و چینی بر اساس سازمان PEI انجام می شود. این سازمان برای کاشی چینی و سرامیک بیرونی استاندارد PEI صفر تا 5 را ارائه کرده است. هر کدام از این استاندارد ها نشان دهنده مقاومت بیشتر کاشی در برابر ضربه و محیط های دمایی مختلف است. برای مثال PEI0 برای محیط هایی مناسب است که بدون تردد هستند و از PEI5 در برای محیط هایی استفاده می شود که کاربرد تجاری و مسکونی سنگین داشته و تردد در این فضا بسیار بالاست.

 ارتباط طول عمر کاشی  چینی با تراکم بالای آن

کاشی های چینی که از تراکم بالاتری برخوردار هستند، از خاکی که تخلخل کمتری دارد تولید می شوند. همین امر باعث می شود که طول عمر کاشی بالاتر باشد. این سری از کاشی ها به دلیل تراکم بالاتری که دارند، می توانند گزینه ای مناسب تر از سایر کاشی سرامیک عرضه شده در بازار از لحاظ مقاومت در برابر ضربه و آب داشته باشند.

کاشی چینی به این دلیل که دارای تراکم بالاتری است، می تواند گزینه ای مناسب تر از کاشی سرامیک و کاشی معمولی به شمار می رود. همچنین لعاب این محصول بیشتر از سایر انواع کاشی بوده و در صورتی که تراشیده شود، جلوه خود را از دست نخواهد داد.

کاشی چینی و کاشی سرامیک هر دو در شرایط با گرمای بسیار بالایی تولید می شوند و این در حالی است که کاشی های چینی در دمای بالاتری نسبت به کاشی سرامیکی تولید می شوند. همچنین کاشی چینی فلدسپات بیشتری دارد که باعث می شود مقاومت بالاتری در برابر ضربه داشته باشد.

برش کاشی چینی یک جنبه مطلوب و یک جنبه نامطلوب دارد. کاشی چینی به این دلیل که تراکم بالایی دارد. شاید با دستگاه های مخصوص و در ابعاد گوناگون راحت تر برش بخورد ولی این برش با استفاده از دستگاه های مختلف شاید به سادگی انجام نشود و در صورت وارد شدن ضربه ناگهانی، کاشی چینی توان تحمل ضربه را نخواهد داشت.

کاشی چینی به طور کلی بهتر است که توسط افرادی برش داده شود که دارای مهارت بالایی در این زمینه هستند. همچنین باید توجه داشت که برای برش کاشی چینی ابزار مخصوصی در بازار عرضه شده است که به آن اره مرطوب گفته می شود. شما می توانید با خرید یا اجاره اره مرطوب، به سادگی یک کاشی چینی را با شکنندگی بسیار بالا به راحتی برش دهید.

کاربرد کاشی سرامیک چینی

قیمت کاشی چینی در برابر کاشی سرامیک و کاشی معمولی

با همه این توصیفاتی که گفته شد، این کاشی حدود 15 درصد از انواع سرامیک گران تر است و همین مسئله باعث شده است تا بسیاری از پروژه های بزرگ، به جای کاشی چینی از سرامیک استفاده کنند. البته می توان گفت که دوام و کیفیت بالای کاشی چینی نسبت به قیمت بالاتر دارای ارزش بالاتری است. البته برخی از مدل های کاشی چینی داری قیمت های بالاتری هستند.

به طور کلی هزینه تولید کاشی چینی بیشتر از کاشی سرامیک است و همین امر سبب شده است تا کاشی چینی قیمت بالاتری در عمده فروشی و خرده فروشی نسبت به کاشی سرامیک و کاشی معمولی داشته باشد.

نوشتن دیدگاه

فروش

09131118904

0313-4095

فروش صادرات989133884855+

مدیر صادرات989133045399+