چون ما مرجع تخصصی هستیم

کاشی پرسلان چیست؟ معایب و مزایای آن کدام است؟

 پرسلان نوعی کاشی سرامیک است که از سرامیک، سخت تر، خالص تر، ضدآب تر، و محکم تر است. این خصوصیت به خاطر وجود ذرات خالص تر سفال در ساخت آن است که در دمای بالاتر پخته می شود و سطح لعاب سخت تری را تشکیل می دهند. این ویژگی ذاتی، باعث شده تا کاشی پرسلان برای پوشش سطوح معماری دارای مزیت های زیادی باشد. با این حال، در مورد کف پوش، مزیت ها و معایبی در آن وجود دارد.

کاشی پرسلان چیست؟ معایب و مزایای آن کدام است؟

تفاوت کاشی پرسلان با کاشی معمولی

 به طور کلی، پرسلان سخت تر از کاشی معمولی بوده و طراحی انعطاف پذیرتری دارد. با اینکه هر دو از سفال و دیگر مواد طبیعی که در داخل کوره پخته شده اند، ساخته شده اند، اما سفالی که در ساخت پرسلان استفاده شده خالص تر است. کاشی پرسلان متراکم تر بوده و مقاومت بیشتری دارد. سفال پرسلان متراکم تر بوده اما نسبت به سفال سرامیک متخلخل تر است. کاشی پرسلان نه تنها متراکم تر از کاشی سرامیک است، بلکه به علت ترکیبات کلی، مقاوم تر بوده و نسبت به کاشی سرامیک، کاربرد سنگین تری دارد. به طور معمول، کاشی پرسلان گرانتر از کاشی سرامیک است. علاوه بر این، پرسلان مقاوم تر از سرامیک بوده و به همین خاطر سرامیک ارزان تر از پرسلان است. همچنین پرسلان، کمتر متخلخل بوده و تمیز کردن آن نیز راحت تر است.

مزیت های استفاده از کاشی پرسلان

کاشی پرسلان بنا به دلایل زیر، بهترین گزینه برای کف پوش است:

  • انعطاف پذیری در طراحی: کاشی پرسلان می تواند مثل دیگر کف پوش های سنتی مانند مرمر، گرانیت، چوب، فلز، بامبو و چوب پنبه عمل کند. از لحاظ بصری فرقی بین این کف پوش ها و کف پوش واقعی نیست.
  • مقاومت: کاشی پرسلان سخت ترین نوع کاشی موجود است. پرسلان سخت، متراکم و محکم بوده و در برابر فشارهای محیطی مقاومت بالایی داشته و حتی در محیط های تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. در کل، این ماده در رتبه بندی PEI، رتبه 5 را می گیرد که مناسب فضاهای پرترافیک مانند اتاق نشیمن و تجهیزات سنگین است.
  • مقاومت در برابر آب: تراکم ذرات تشکیل دهنده کاشی پرسلان باعث شده تا این ماده در برابر نفوذ آب نسبت به سرامیک مقاومت بیشتری داشته باشد. این مزیت، با به کار بردن لعاب شیشه ای ذوب شده که باعث می شود به هر سطحی که بچسبد آن را کاملا در برابر نفوذ آب مقاوم می سازد، افزایش یابد.
  • ضد لک: از دیگر مزیت های کاشی پرسلان کف، مقاومت طبیعی ضد لک آن است. مقاومت در برابر نفوذ مایع یعنی اینکه عوامل لک زدگی نمی توانند در ماده نفوذ کنند. زمانی که لعاب پرسلان مورد استفاده قرار گیرد، این تاثیر چند برابر شده و رنگ پریدگی این کاشی ها را تقریبا غیر ممکن می سازد.
  • نگهداری کمتر: مقاومت ضد آب و ضد لک کاشی پرسلان کف، نگهداری آن را نیز راحت تر می کند. لک را می توان با یک پارچه مرطوب به سرعت از روی پرسلان کف پاک کرد و  با جارو زدن نیز گردوغبار را به راحتی از روی کف پاک کرد و به این ترتیب، باعث حفاظت سطح لعاب شود. طی کشیدن مرتب با محلول صابون و آب باعث میکروب زدایی محیط می شود.
  • ضدحریق: پرسلان تحت هیچ شرایط عادی نمی سوزد. استفاده از پرسلان در هنگام آتش سوزی، باعث محدودسازی و کاهش انتقال شعله های آتش می شود.
  • عمر طولانی مدت: کاشی پرسلان در صورت نصب و نگهداری صحیح، می تواند دهه ها دوام بیاورد. این امر باعث کاهش هزینه های تعویض و جایگزینی می شود.
  • قابل ترمیم: پرسلان کف در برابر ترک و شکستگی ناشی از صدمات فیزیکی مقاوم است. با این حال، در صورتی که به کاشی صدمه ای وارد شود، یک قطعه پرسلان به تنهایی قابلیت جداسازی و جایگزینی ندارد. بهتر است در هنگام نصب، یک جعبه اضافی از محصول با رنگ مشابه را نگه داشت.

مزیت های استفاده از کاشی پرسلان

معایب استفاده از کاشی پرسلان

 برخی محدودیت های کاشی پرسلان کف در مورد کاشی سرامیک استاندارد نیز صدق می کند، با این تفاوت که پرسلان نیاز به ملاحظات خاصی دارد:

  • وزن سنگین: مثل همه کف پوش های کاشی، کاشی پرسلان کف نیز سنگین وزن است. این امر باعث می شود تا کاربرد آن در طبقات بالا محدود تر باشد مگر اینکه ساختمان به گونه ای ساخته شده باشد که بتواند فشار اضافی را تحمل کند.
  • قیمت بالا: کاشی پرسلان گران است و حتی از سرامیک استانداردِ گران قیمت نیز، پیشی می گیرد. هزینه این نوع کاشی با هزینه نصب افزایش می یابد که می تواند 25 تا 50 درصد هزینه کل را بسته با مکان و ویژگی های پروژه در بر گیرد. با این حال، سرامیک پرسلان کف، تا دهه ها دوام دارد و هزینه سرمایه گذاری اولیه آن را تعدیل می سازد.
  • عدم وجود برچسب استاندارد: هیچ ضوابط خاصی مبنی بر پرسلان بودن کالا با ویژگی های خاص وجود ندارد. با اینکه آژانس صدور گواهینامه کاشی پرسلان (PTCA) و آژانس بین المللی ASTM مراحل صدور تاییدیه پرسلان را در اختیار دارند، اما خرده فروشان در توصیف ویژگی های کاشی خود آزاد هستند. با وجود این امر، تشخیص محصول واقعی با مشخصات مربوطه دشوار است.
  • نصب دشوار: مراحل نصب کاشی پرسلان کف دشوار و زمان بر است. این ماده سنگین و سخت بوده و برش های دقیق را دشوار می سازد. استخدام پیمانکار می تواند دور ریزها را کاهش دهد و در عین حال قیمت نصب را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
  • نگهداری دوغاب: در حالی که پرسلان تقریبا در برابر لکه، آسیب و آب مقاوم است اما خطوط بین این کاشی ها آسیب پذیراند. دوغاب یک ماده متخلخل است که در مواقع استفاده باید آب بندی شود تا بتواند با استفاده منظم دچار آسیب نشود. در صورتی که از آن مراقب کافی به عمل آید، گاهی اوقات باز هم در اثر رطوبت هم دچار آسیب شده و تغییر رنگ یابد.
نوشتن دیدگاه

فروش

09131118904

0313-4095

فروش صادرات989133884855+

مدیر صادرات989133045399+