چون ما مرجع تخصصی هستیم

آشنایی با طرز تهیه کاشی

بدون شک همه ما بارها و بارها کاشی ها و سرامیک های موجود در منزل و محل کار و طرح ها و نقش های بی نظیر آن ها را نگاه کرده ایم، بدون این که از خودمان بپرسیم طرز تهیه کاشی چیست چگونه است؟! در ادامه همین بخش از ایران سرام به بررسی این سوالات و به طور دقیق تر به بررسی طرز تهیه کاشی خواهیم پرداخت. کادر فروش ایران سرام به عنوان همراه شما در تهیه انواع کاشی و سرامیک، اطلاعات مورد نیاز درباره برند های مختلف کاشی و سرامیک از جمله کاشی نایین، کاشی مرجان، مهسرام، کاشی تبریز و ... را در اختیار شما قرار می دهند.

آشنایی با خط تولید کاشی

کاشی یکی از محصولات سفالین و سرامیکی ساخته شده از قطعه ای سنگ مصنوعی دارای طول و عرض های متنوع با ضخامت بسیار ناچیز و چند میلی متری می باشد. کاشی ها دارای یک روی شیشه ای، صاف و صیقلی هستند و غالبا در مکان هایی نظیر حمام، دستشویی و آشپزخانه به کار می گیرند. شاید برایتان جالب باشد بدانید که نام کاشی را از شهر کاشان که مهد صنعت سفال سازی از دوران اسلامی تا کنون می باشد، گرفته شده است! شما عزیزان می توانید لیست قیمت کاشی بین کابینتی، کاشی دیوار و کف آشپزخانه و سایر قسمت های ساختمان را در ایران سرام مشاهده کنید.
کاشی ها انواع مختلفی دارند که مهم ترین وجه تمایز آن ها استفاده و یا عدم استفاده از لعاب در ساختارشان می باشد. یکی دیگر از تفاوت های این نوع کاشی ها میزان تخلخل آن ها است. رنگ مورد استفاده در کاشی های دارای لعاب که رنگ طبیعی خاک رس و یا رنگ دانه های افزوده شده به خاک رس پیش از پخت کاشی هستند، غالبا در بافت کاشی وارد می شود. گاهی نیز کاشی ها را پس از پخت و لعاب دار کردن، رنگ می کنند. سپس آن ها را مجددا در کوره قرار داده و می پزند.  برای اطلاع از قیمت انواع کاشی و سرامیک از جمله کاشی استخری و دیگر انواع این محصولات با مشاورین ایران سرام ارتباط برقرار کنید.

مراحل تولید سرامیک در کارخانه

اولین مرحله در طرز تهیه کاشی، انتخاب و آماده سازی مواد اولیه و مصالح مورد نیاز می باشد. خاک رسی که 20 تا 25 درصد ساختار آن را سلیس تشکیل می دهد، مهم ترین مصالح مورد نیاز در کاشی سازی است. در نخستین گام دانه های سنگ و مواد زائد را از داخل خاک رس مورد نظر جدا می کنند. سپس آن را یکنواخت نموده و در قدم بعدی هوادهی و در نهایت آسیاب می کنند. با این روش خاک رس مورد نظر به گردی یکنواخت تبدیل می شود. جالب است بدانید که به هر میزان مرغوبیت خاک رس بیشتر باشد، به عمل آوردن آن نیازمند دقت و توجه بالاتری است. پس از گذراندن این مراحل گرد یکنواخت شده را با استفاده از تسمه نقاله به سالن های دیگر انتقال می دهند تا مراحل بعدی طرز تهیه کاشی دنبال شود.
دومین مرحله از روش تهیه کاشی ساختن گل است. بدین منظور مصالح تهیه شده در مرحله قبل را با آب مخلوط کرده و زمینه ایجاد خاصیت پلاستیسیته را در آن ایجاد می نمایند. وجود این خاصیت موجب شکل پذیری گل به دست آمده خواهد شد.
باید توجه داشت که به هنگام مخلوط نمودن آب با گرد یکنواخت خاک در مراحل طرز تهیه کاشی، لازم است تمام ذرات خاک در مجاورت ذرات آب قرار بگیرند. ممکن است قطعه به دست آمده به هنگام پختن تغییر حجم داده و پیچیده شود. برای جلوگیری از این مشکل در هنگام پخت قطعه به میزان لازم سنگ چخماق آسیاب شده را به آن می افزایند. همچنین ممکن است که اکسیدهای آهن موجود در خاک رس موجب ایجاد رنگ قهوه ای تندی در ساختار قطعه شوند. افزودن حدود نیم درصد اکسید کرم به خاک در حال پخت از وقوع این اتفاق جلوگیری خواهد کرد.

مراحل تولید سرامیک در کارخانه 

سومین گام از گام های طرز تهیه کاشی قالب گیری می باشد. پس از این که گل تولید شده در مرحله قبل از نظر نوع مصالح و پراکندگی مورد تایید آزمایشگاه قرار گرفت، قالب گیری این گل در خلاء به منظور تهیه کاشی صورت می پذیرد. قالب گیری در خلاء زمینه توپر شدن و افزایش مقاومت کاشی را فراهم خواهد نمود. شکل دهی به کاشی ها در این گام از طرز تهیه کاشی غالبا با فشار و پرس انجام می گردد. جالب است بدانید که صفحات پرس استفاده شده در این مرحله از تهیه کاشی، از چسبیدن خاک به سطح صفحه جلوگیری به عمل می آورند.
مقدار آبی که در ساخت گل مورد استفاده قرار می گیرد، باید به میزانی باشد که گل خاصیت پلاتیسیته را به دست آورد. در این حالت گل مورد نظر به سهولت در قالب ها جای گرفته و شی ای توپر به دست خواهد آمد. همچنین این مقدار باید به حدی باشد که بعد از انجام عمل پرس کاری و خروج قطعه از قالب مورد نظر، وزن قطعه موجب تغییر شکل آن نگردد.
خشک کردن چهارمین مرحله از مراحل طرز تهیه کاشی کاری می باشد. در صورتی که قطعه به دست آمده از مرحله قبل به خوبی خشک نگردد و یا سریعا خشک شود، ترک برداشته و یا می پیچد و گاهی حجم آن تغییر می کند. اگر قطعه به دست آمده از مرحله پرس کاری در معرض حرارت و یا در مقابل هوای گرم و خشک قرار داده شود، سطح خارجی آن سریعا شروع به خشک شدن می کند.
قطعات مرغوب را در این مرحله از طرز تهیه کاشی غالبا با استفاده از تونل هوای گرم خشک می نمایند. جالب است بدانید که هوای ابتدای تونل همچون هوای خارج آن است. این امر موجب جلوگیری از ترک خوردگی، پیچیدگی و چروک شدن قطعه می شود! در میانه های تونل میزان حرارت به بالاترین سطح خود می رسد. به گونه ای که تمام آب قطعه متصاعد شده و قطعه مورد نظر خشک می شود.
گام بعدی در بررسی طرز تهیه کاشی پختن آن در دو نوبت می باشد. در نخستین نوبت قطعه سفالی خشک شده از مرحله قبل را به کوره های پخت که غالبا کوره هایی تونلی هستند، انتقال می دهند. حرارت تونل را به صورت تدریجی تا 100 درجه سانتی گراد بالا می برند. این امر موجب متصاعد شدن آب قطعه مورد نظر می شود. سپس حرارت کوره را به تدریج تا حدود 250 درجه سانتی گراد افزایش داده و کلیه رطوبت را تبخیر می کنند. با هنگام رسیدن به دمای 450 الی 600 درجه سانتی گراد، آب شیمیایی قطعه تبخیر شده و در دمای 800 درجه سانتی گراد حتی خاک های رس قطعه نیز به مرور از بین رفته و کم کم به مرحله شیشه ای شدن دست پیدا می کند.
نهایی ترین مرحله تهیه و تولید کاشی لعاب دار کردن سطح آن می باشد. بعد از این که اولین مرحله پخت کاشی پایان یافت و پیش از این که قطعه مورد نظر کاملا پخته و وارد مرحله شیشه ای شدند، آن را از کوره خارج و روی آن را لعاب می دهند. سپس این قطعه را بر روی واگن های مخصوص مستقر ساخته و مجددا راهی کوره می کنند تا دومین مرحله پخت صورت بگیرد. حرارت موجود سبب جاری شدن لعاب موجود بر روی سفال و نفوذ آن در سوراخ های قطعه سفالی می گردد تا این قطعه به صورت کاملا یکپارچه در آید. کاشی های تهیه شده در این مرحله درجه بندی شده و پس از بسته بندی به منظور استفاده مشتریان به بازار فروش عرضه می گردند.

نوشتن دیدگاه

فروش

09131118904

0313-4095

فروش صادرات989133884855+

مدیر صادرات989133045399+