چون ما مرجع تخصصی هستیم

کشور ترکمنستان واقع در جنوب غربی آسیای مرکزی بین دریای خزر و رودخانه جیحون (آمودریا) است. آمارها نشان می دهد که ترکمنستان در سال‌های گذشته بازاری رو به رشد و فرصتی تجاری برای صادرکنندگان کاشی و سرامیک ایران بوده است. رشد مبادلات تجاری در سال‌های گذشته، بازار ترکمنستان را به فرصتی برای توسعه تجارت در منطقه تبدیل کرده و همچنین صادرات مصالح ساختمانی از جمله صادرات کاشی به ترکمنستان از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. این کشور شاهراه ورود ایران به آسیای میانه محسوب می‌شود .به دلیل وجود 4 مرز رسمی ایران با ترکمنستان که 3 مرز آن در استان خراسان واقع شده است، موقعیت ویژه ای برای استان خراسان محسوب می شود. کشورهای آسیای میانه به دلیل راه نداشتن به دریای آزاد، ناچارند که از طریق مرزهای زمینی و کشورهای همسایه نیازهای خود را تامین کنند. بنابراین استان خراسان رضوی علاوه بر مزیت همجواری از مزیت ترانزیتی نیز برخوردار است. به دلیل نزدیکی خراسان به کشور ترکمنستان از طریق ترانزیتی امکان صادرات کاشی به شهرهای ماری و عشق آباد وجود دارد.

محدودیت های صادارت کاشی به ترکمنستان :

در صادرات به ترکمنستان به دلیل پیچیدگی های خاص این کشور مشکلاتی نیز وجود دارد. در ترکمنستان برخلاف کشورهایی مانند قزاقستان و تاجیکستان، خود ترکمن ها به کارها رسیدگی می نمایند و تجار ایرانی کمتر حضور دارند و یا ممکن است به هر دلیلی تریلی حامل کالا پلمپ بشود و حتی تا حدود یکسال برگشت کالا به ایران امکان پذیر نباشد. همین موارد سبب بی‌رغبتی صادرکنندگان و سرمایه گذاران ایرانی می شود. از طرفی دریافت ویزا برای ترکمنستان برای یک یا دو روز و محدود به شهر عشق آباد است. اگر بازرگانان ایرانی بخواهند، بجز عشق آباد به شهر دیگری سفر کنند، باید مجوز سفر داشته باشند.

با این حال، حجم مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان در سال‌های اخیر در حال صعود بوده است. طبق آمارها، صادرات کاشی و سرامیک به کشور ترکمنستان در سال 1395 به ارزش 14،153،225 دلار و به متراژ 3،732،952 متر مربع بوده است.

نوشتن دیدگاه

فروش

09131118904

0313-4095

فروش صادرات989133884855+

مدیر صادرات989133045399+